Autistické centrum Andreas® n.o.

Desiata revízia Medzinárodnej klasifikácie chorob (1992, s.20) definuje autizmus ako "poruchu psychického vývinu, charakterizovanú kvalitatívnym zhoršením vzájomných spoločenských interakcií, spôsobov komunikácie, obmedzeným, stereotypne opakujúcim sa repertoárom záujmov a aktivít.
Autizmus je pervazívna vývinová porucha (ďalej len "autizmus", pričom máme
na mysli niektorú z porúch artistického spektra, to znamená, že je postihnutá celá štruktúra osobnosti. Pojem pervazívna, znamená prenikavý, t.j. práve táto vlastnosť predurčuje vysvetlenie celého pojmu pervazívne vývinové
poruchy, ako poruchy, ktoré prenikajú celou štruktúrou osobnosti
predovšetkým z kvalitatívneho hľadiska (oproti kvantitatívnym zmenám
charakteristickým pre mentálnu retardáciu). Tým sa vysvetľuje, prečo nie je
možné autizmus jednoducho porovnať s mentálnym postihnutím. Starostlivosť o
ľudí s niektorou z porúch autistického spektra vyžaduje iné špecifiká ako u
ľudí s mentálnym postihnutím alebo inou poruchou.
Sumár špecifík starostlivosti o ľudí s autizmom:
Iba niektoré deti s autizmom pri intenzívnej terapii dosiahnu v dospelosti
samostatný život. Jeho miera je priamo závislá od miery autizmu a prípadného
výskytu pridružených porúch, ako aj intenzívnosti a včasnosti terapie.
Väčšinou však zostáva prognóza zlá aj v dospelosti - v zmysle potreby
celoživotnej pomoci a špecifickej starostlivosti.
Hoci starostlivosť o ľudí s autizmom sa začala na Slovensku v r. 1995,
medzirezortná spolupráca je veľmi ojedinelá, vo väčšine regiónov celkom
absentujú kvalifikovaní, odborní pracovníci.
V rámci Bratislavského regiónu existuje niekoľko pracovísk, ktoré poskytujú
kvalifikované služby osobám s autizmom a ich rodinám. Tie však pôsobia v
rámci jedného rezortu. O prepojenie starostlivosti viacerých rezortov sa
reálne snaží len Austické centrum Andreas® n.o.
Ciele
Hlavným cieľom centra je:
Dôvody a motivácia poskytovať sociálnu pomoc:
Účel
Autistické centrum Andreas® n.o. je mimovládna organizácia s celoslovenskou pôsobnosťou, založená v roku 2001 za účelom poskytovania všeobecne-prospešných služieb v oblasti sociálnej pomoci a humanitárnej starostlivosti výhradne u populácie s autistickým syndrómom.
Cetrum poskytuje svoje služby vykonávaním sociálnej prevencie, poskytovaním sociálneho poradenstva, vzdelávaním v špeciálnej základnej škole s materskou školou a organizuje školiace aktivity pre odborníkov. (Pre školiace aktivity Andreas n.o. získal akreditáciu Ministerstva školstva SR na vzdelávanie podľa zákona č. 386/1997 § 3 písmeno c) záujmové vzdelávanie: Všeobecné vzdelávanie v problematike autizmu a Špecifické vzdelávanie v problematike autizmu). V neposlednom rade je Andreas n.o. Regionálnym centrom autizmu pre Bratislavský samosprávny kraj.
Druh všeobecne prospešných služieb
1. V zmysle § 2 ods. 2 zák. e. 213/1997 Z.z. v znení neskorších predpisov poskytovanie sociálnej pomoci. Nezisková organizácia poskytuje všeobecne prospešné služby v oblasti sociálnej pomoci a humanitárnej starostlivosti u populácie postihnutej autistickým syndrómom podľa zákona NR SR e. 195/1998 Z.z. o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov. Nezisková organizácia poskytuje všeobecne prospešné služby vykonávaním sociálnej prevencie, poskytovaním sociálneho poradenstva, starostlivosťou v rehabilitačnom stredisku a doplnkovým vzdelávaním vrátane rozvoja telesnej kultúry.
2. V rámci svojej činnosti nezisková organizácia poskytuje klientom s autizmom najmä tieto všeobecne prospešné služby:
- vykonávanie sociálnej prevencie u sociálne znevýhodnenej skupiny obyvateľov rodín s autistickým elenom, s cieľom predchádzania porúch psychického a sociálneho vývinu všetkých elenov rodiny formou: vyhľadávacou, nápravnou, rehabilitaenou a resocializačnou a organizovaním výchovno-rekreačných táborov (podľa zákona e. 195/1998 Z. z.),
- poskytovanie sociálneho poradenstva ako kontinuálne pokraeovanie sociálnej prevencie priamo v rodinách, resp. na miestach sociálnej integrácie obeana s autistickou poruchou i jeho rodiny,
- nevyhnutnú starostlivosť, ktorou je stravovanie, bývanie a zaopatrenie v resocializaenom stredisku,
- doplnkové vzdelávanie v rozsahu a čase, ktoré školy v triedach pre žiakov s autizmom už nepokrývajú,
- doplnkové vzdelávanie doplnkovými formami, metódami a
- prostriedkami, špecificky podľa potrieb každého jedinca, - organizovanie špeciálnej telesnej výchovy, s dodržiavním zásad vizualizácie, štrukturalizácie a individuálneho prístupu, s využitím špeciálnych kompenzaených pomôcok a
- odborné konzultácie a vzdelávanie odborníkov v oblasti autizmu. ...viac >>